Travel | Croatia

Sommerferien 2016 endte i år med at gå til Kroatien. Jeg havde på forhånd hørt meget positivt om især Dubrovnik, som jo lægger by til en del scener fra Game of Thrones. Det tog mig derfor ikke mange minutter at bestille billetter, da M først havde foreslået at vi tog ti dage afsted

Vi fløj med SAS til Split. En forholdsvis stor og temmelig turistet havneby, hvor vi endte med blot at spise frokost hos cafe Figs før turen gik videre til Mostar i Bosnien (!!). Det var et visit der gjorde indtryk, primært fordi man stadig kan se tydelige tegn på de massive ødelæggelser 23 år efter krigen. Bosnien er tydeligvist et fattigt land, men på trods af den kedelige historie er det alligevel rigeligt med finheder og optimisme at spore. Vi fik smagt på et par bosniske specialiteter inkl den lokale øl og fik mødt nogle rigtig fine lokale.

Dubrovnik

Efter en dags visit gik turen videre til Dubrovnik. Kroatiens hovedstad og som sagt her hvor dele af Game of thrones er indspillet. Jeg havde derfor en smule skepsis med i bagagen, både i forhold til priser og ikke mindst menneskemylder. Disse blev ikke gjort direkte til skamme for JA der er mange mennesker og ja, der er skruet på priserne. Men det lykkedes os trods alt at finde både et ok hotel og ikke mindst et fint spisested. Vi endte på restauranten Gusta Me hvor vi delte en lækker og selv udvalgt bars stegt med spinat og kartofler

Simpelt og lækkert med dertilhørende lokal hvidvin. Desserten var et knap så vellykket forsøg på Creme brulette. Vi fortsatte hjem til hotellet hvor vi gjorde et sidste stop hos D’vino, som tilfældigvis lå i samme gade. Her fik vi smagt på endnu tre hvidvine da området. Næste dag stod den på sightseeing i form af en gåtur på bymuren der omkredser den gamle bydel. Det er her flere af scenerne fra Game of thrones er optaget. Super fin og temmelig varm gåtur med rigtig mange fine udsigtspunkter.

Efterfølgende var det tid til is. “Gelato-time” som jeg ynder at kalde det. Og det var så absolut ikke nogen skuffelse. Ualmindelig god kombi af Blodappelsin sorbet, mojito sorbet og naturligvis mint! Jeg var mere end tilfreds. Efterfølgende kølede i af med en øl med udsigt ud over vandet inden turen gik tilbage til hotellet efter vores rygsække.

Hvar

Vi havde på forhånd booket billet til en “hurtigfærge” med kurs mod Hvar. Kroatiens svar på Sunny Beach, hvilket man straks kunne fornemme i det øjeblik vi satte fødderne på øen. Unge fulde mennesker og techno. Ikke lige min kop te. Heldigvis lykkedes det at finde overnatning lidt udenfor centrum. Med privat strand tilmed. Hvar var en mindre by med fokus på de unge turister. Den stod derfor på kolde drinks og afslapning ved vandet. Det var egentlig meningen at vi skulle videre til øen Vis, men grundet dårligt vejr blev vi i stedet enige om at tage nordpå til Zadar.

tinybeautifulthings-croatia

Zadar er bedst kendt for sit vandkortet og sit marked. Vi besluttede os derfor for at handle ind og lave aftensmad med lokale råvarer. Det blev til kæmperejer og ratatouille. Nam! Ud over vandorgel og romerske ruiner havde Zadar ikke det store at byde på ift sightseeing og vejret var ikke det bedste, så vi fortsatte turen med nord til øen Pag.

Det skulle dog vise sig ikke at være den bedste beslutning, da Pag by var endnu mere øde og uden den store charme. Så vi tog en taxa længere op på øen og brugte en dag i Novelja. Festbyen over dem alle med non-stop Beach party udenfor byen. Vi nåede dog aldrig længere end til en gåtur i byen og tapas på terrassen.

Sibenik

Sibenik blev turens næstsidste mål. En rigtig fin og overraskende uspoleret by, med masser af smukke små gader. Her tog vi en enkelt overnatning og fandt et rigtig fint vin-sted med gode vine og øl. Vi fandt også en meget charmerende restaurant Konoba Nostalgija med en utrolig opmærksom og vidende tjener. Selvom maden måske ikke var top klasse så tog de point hjem på originalitet. Sibenik har, ligesom Zadar, et vældig fint og ikke mindst livligt marked. Jeg kunne derfor ikke dy mig for at handle ind til morgen og aftensmad den ene aften. Den blev nydt på vores fine lille terrasse i den lejlighed vi havde lejet.

Vi tog på en endagstur til Krka nationalpark som er fyldt med vandfald (og mennesker!!) hvor man går igennem parken via en masse broer. Det er desuden muligt at bade i det koral blå vand hvilket M testede. Turen var vældig smuk men også en smule for turistet for mit vedkommende.