Getaway I En nat i Nordmarken – Nordmarka på skrås

Jeg har længe trippet efter at komme ud og gå “rigtigt” i Norges smukke natur. Nu er det efterhånden ved at være en del måneder siden Caminoen og rygsæk og støvler har stort set ikke været rørt siden (på nær turen til Kroatien, forståes). Nu hvor efteråret og vinteren for alvor banker på, var det ved at være sidste chance for en tur med telt. Beslutningen blev taget og ruten lagt.

Vi startede ud fra Oslo S og tog t-banen op til Hakadal station, hvorefter det bare var om at sætte det ene ben foran det andet og følge den afmærkede rute. Gå-ruterne er mærkede med blå (sommerruter) og rød (vinterruter). I de fleste tilfælde er det ret tydeligt hvor ruten er markeret, men der er (som det også gjorde sig gældende på Caminoen) visse steder, hvor man kan komme på vildspor (skete heldigvis kun én gang på et meget lille stykke).

Vi gik stort set uafbrudt (havde to mindre pauser) indtil vi kom til søen Hakkloa.

Virkelig smukt og meget meget stille område. Her besluttede vi os for at sætte teltet op og nåede lige akkurat at komme på plads inden solen begyndte at gå ned. Aftensmaden bestod af frysetørret mad (!!) som egentlig er helt ok, men undertegnede savnede alligevel bålhygge og skumfiduser…

Det begyndte ret hurtigt at blive koldt, så da klokken var omkring 19 lå vi i soveposerne og spillede kort. Efter fire timer non-stop gåtur i kuperet terræn bliver man ret træt når man endelig når frem så der gik ikke lang tid før vi begge sov. DOG blev natten temmelig lang for mit vedkommende, da en sommersovepose bestemt ikke er nok på denne tid af året hvor temp. lå omkring frysepunktet.

Jeg tror aldrig jeg har haft så lang og kold en nat som denne, men kom igennem med lidt hjælp fra en ekstra sovepose.. Når man har gennemlevet en så kold nat er det endnu mere fantastisk at vågne op til en så smuk udsigt som denne..
Der lå rimfrost på bladene og mosekonebryg på søen og det hele var dækket af de smukkeste farver. Det var bidende koldt, men så snart man var kommet i tøjet var det faktisk helt ok.

Jeg satte vand over til morgenmad og kaffe og den kunne nydes med udsigt ud over vandet.
VI fik ret hurtigt pakket vores grej ned, da der som sagt var temmelig koldt og derfor ikke det store behov for at sidde længe og dvæle ved udsigten.

Turen gik herefter videre forbi søen til vores næste mål som var Kikutstua. Her fik jeg min savnede vaffel (okay, nogen mente det var nødvendigt med noget mere fornuftigt mad også) men vaflen var mit højdepunkt! Det var samtidigt lidt en omvæltning pludselig at stå i et typisk norsk søndags scenarie, med motionerende nordmænd i hobetal. Butikkerne holder altid søndagslukkede og da der ikke er så meget andet at tage sig til i byen, drager stort set alle nordmænd op i højlandet og motionere med enten løb, ski eller mountainbiking alt afhængigt af årstiden…

Tilbage til turen hvor det fra Kikutstua primært gik nedad bakke hele vejen til Sørkedalen skole. Her tog vi en bus til Røa og t-banen videre til centrum. Vi var rigtig heldige med vejret som var solrigt og temperaturene lå rigtig fint i forhold til årstiden, på trods af de lave natte temperature.

Vel hjemme stod den på hjemmelavet pizza (hvor kom det overskud lige fra?) og seriekigning…