Travel | Tallinn

tinybeautifulthings-rigaWeekenden har budt på en lille getaway til Tallinn, som er det andet besøg jeg tager i et af de Baltiske lande. Jeg besøgte Riga for knap et år siden og blev igen meget imponeret over hvor gæstfrie og velkomne den Tallinske befolkning er. Estland er det af de tre baltiske lande der minder mest om skandinavien. Jeg ved ikke, om det kan have en medvirkende årsag til at man som dansker føler sig mere velkommen/hjemme?

Vi boede på hotel Telegraff i den gamle bydel, hvilket viste sig at være et rigtig godt valg i forhold til at nå rundt i byen. Selve hotellet var fint og lå i et roligt område, eneste minus /et ret stort minus for mig) var at deres spa-afdeling var lukket grundet renovation (hvilket de ikke havde informeret om på deres hjemmeside eller hotels.com!!). Så jeg fik en lidt lang næse, da jeg fandt ud af at saunagus ikke kom på tale i denne omgang… Men heldigvis havde de karbad på værelset, så undertegnede kunne lave sit eget lille personlige spaområde…

I forhold til mad imponerede Tallinn faktisk stort set hele vejen igenne. Vi fik både smagt meget traditionelt mad, hvor især supper og kornprodukter fylder en hel del. Jeg har jo en forkærlighed for rugbrød og godt solid brød i det hele taget og deres, det såkaldte “Leib”, som er en smule mere sødt end vores danske blev indtaget ved stort set alle måltider. Og det lykkedes os også at finde flere hæderlige ølsteder.

Lørdag tog vi et smut ud til Kalamaja området, som mest af alt minder om Shoreditch i en miniput udgave. Her var masser af rå industribygninger og en urban vibe med små popup butikker, kreative værksteder og ikke mindst en masse rigtig fine madstedet. Jeg var især meget begejstret for Kukeke, hvor vi spiste morgenmad.

En bistro med kyllinge/hønse tema og ponponer i loftet, kan man så ønske sig ret meget mere? Jo måske alle ens ynglings morgenmåltidselementer på én og samme tallerken. Mums for porcerede æg på rugbrød (leib) og røget laks med masser af avocado på sidelinien. HAPS HAPS

I det hele taget er Kalamaja området kendetegnende ved at være lidt skævt og skramlet, hvilket jeg elsker! Da vi havde spist gik vi på opdagelse i området hvor især Telliskivi Loomelinnak var rigtig fint. Et tidligere industriområde som nu består af popup butikker, værksteder og ikke mindst restauranter.

Her spiste vi i øvrigt frokost på F.hoone som er endnu et virkelig fint sted, bestående af to meget stort og vildt fede lokaler med kæmpe industri vinduer og højt til loftet. Vi kom lige i frokost myldretiden, så der var temmelig fyldt, men det lykkedes os alligevel at finde et sted og en stor skål suppe at varme os på.

F-hoon med de lækreste lokaler og en god spicy suppe.

Tallinn har ikke det store udvalg i forhold til shopping, hvilket i virkeligheden passer mig helt fint. Jeg har aldrig rigtig overskud til at shoppe amok når jeg er afsted, så vil hellere bruge tiden på at udforske områder og ikke mindst finde de der små gemte steder med den gode mad.

Dog var der alligevel tid til at se på lidt lokalt design i de mange popup butikker og kigget på masser af østeuropæisk legetøj på de mange markeder i området.

Der er lidt for enhver smag når det kommer til arkitektur i Tallinn. Det strækker sig fra velbevaret middelalder i den gamle by, over træhuse/industri i Kalamaja området til beton monumenter fra Stalin tiden. Jeg var især ret vild med det urbane område omkring Kalamaja, hvor jeg godt kunne forestille mig at have et atalier en dag… Det er i hvertfald en by jeg godt kunne finde på at gense en dag igen.